روایی و اعتبار بر اساس مطالعات بین المللی
در بررسی که توسط شات و همکاران(1998) انجام شده است تحلیل عاملی این مقیاس را تک بعدی نشان می دهد. با این حال برخی از پژوهش ها نیز از جمله یافته های پتریادس و فارنهام(2000) این ابزار را سه عاملی و یا چهار عاملی گزارش نموده اند. در مطالعه جانکر و وسولو(2008) تعداد عامل های این مقیاس را برابر با 6 عامل نشان دادند. در مطالعه ان ها همبستگی بین زیرمقیاس های این ابزار با کل پرسشنامه از 24/0 تا 43/0 به دست آمده است.
روایی و اعتبار بر اساس مطالعات در ایران
میزان روایی این پرسشنامه برابر با 84/0 گزارش شده است(بشارت، 1384). در پژوهشی زارعان و همکاران(1386) نیز همسانی درونی این ابزار را برابر با 84/0 گزارش نموده اند. بررسی روایی همگرا در این آزمون نشان می دهد که این مقیاس با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین روایی افتراقی نشان دهنده رابطه منفی با نمرات رفتار انحرافی و همبستگی منفی با خرده مقیاس های تست SCL-90 دارد(زارعان و همکاران، 1386). جوکار(1386) نیز الفای کرونباخ این ابزار را 89/0 گزارش نموده است. با توجه به تفاوت تعداد عامل ها در نسخه اصلی و پژوهش های مختلف، ما برای جلوگیری از کاهش اعتبار این آزمون راهبرد تک عاملی را برگزیده است. بنابراین جهت سنجش ابعاد گسترده هوش هیجانی، تست بارآن توصیه می گردد.