راهنمای خرید نرم افزار حسابداری فروشگاه های کوچک

امروزه شرکت‌های بسیاری نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی ارائه می‌کنند. همین موضوع انتخاب یک نرم‌افزار مناسب را سخت و دشوار می‌کند. قطعاً بهترین نرم‌افزار فروشگاهی باید پاسخ‌گوی تمام نیازهای ما باشدبرای خرید بهترین نرم‌افزار حسابداری باید چند نکته را مدنظر قرار دهیم. کسب‌وکارهای امروزی تحت سه عامل قدرتمند و تاثیرگذار شامل مشتری، رقابت و تغییر قرار دارند
مشتری کسب‌وکارهای فروشگاهی به دنبال اجناس و کالاهای با کیفیت است (مشتری)
روشگاه‌های زنجیره‌ای مختلفی شکل گرفته‌اند و همین موضوع مسئله رقابت میان کسب‌وکارها را ایجاد می‌کند (رقابت)
مشتریان به دنبال خرید محصولات متنوع هستند. بنابراین تغییر و تنوع از دیگر مسائل حائز اهمیت در کسب‌وکارهای تجاری و فروشگاهی است (تغییر)
با این اوصاف کسب‌وکارها باید بتوانند خود را با خواسته و نیاز مشتری وفق دهند و پیشرفت بدون استفاده از تکنولوژی‌ خیلی سخت خواهد بود.

مزایای استفاده از نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی

مدیران تجاری از دیرباز تاکنون آرزو داشته‌اند که مراکز تجاری خود را از راه دور کنترل و رصد کنند و امور مدیریتی را از راه دور اعمال نمایند. نرم‌افزار حسابداری شرایط لازم برای تحقق آرزوهای دیرینه مدیران و صاحبان کسب و کار را فراهم می آورد. در واقع مدیران به کمک این نرم‌افزارها می‌توانند بدون حضور فیزیکی در فروشگاه، انبار و… با استفاده از داشبورد مدیریت تحت وب، مدیریت، کنترل کسب‌وکار را از راه دور در دست بگیرند.
با نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی می‌توان در انرژی و زمان صرفه جویی کرد. این نرم‌افزارها فرصت لازم را برای تمرکز بیشتر در اختیار مدیران قرار می‌دهند. تمرکز بیشتر می‌تواند ایده‌های خلاقانه بیشتری برای توسعه کسب‌وکار فراهم آورد.
اطلاعاتی که به کمک نرم‌افزارهای فروشگاهی ذخیره می‌شوند، ماندگاری بالایی دارند و قابل بازیابی از سیستم‌های مختلف هستند. از این رو اگر سیستم کاربر دچار نقص یا اشکالاتی نظیر ویروسی شدن، از کار افتادن نرم‌افزار و… شود، به کمک یک سیستم دیگر می‌توان نرم‌افزار را اجرا و اطلاعات را بازیابی کرد. در واقع این اطلاعات همچنان بر روی نرم‌افزار باقی می‌مانند و پاک نمی‌شوند.
سادگی نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی برای مدیران اهمیت زیادی دارد. اغلب مدیران از دانش نرم‌افزاری چندانی برخوردار نیستند و به همین خاطر نرم‌افزارهای ساده را ترجیح می‌دهند.
نرم‌افزار حسابداری آپشن‌ها و فرآیندهای مختلفی را ارائه می‌نماید. این آپشن‌ها شامل عملیات حسابداری، فروش فوری، اتصال به بارکد خوان، فیش پرینتر و… است

قابلیت‌های مهم نرم‌ افزار حسابداری فروشگاهی چیست؟

ثبت و مدیریت اطلاعات کالا
ثبت و مدیریت اطلاعات مشتریان
قابلیت اتصال به ضبط صدا و کالرآیدی
ایجاد سطوح قیمتی متفاوت برای کالا و مشتریان
کنترل سطح دسترسی کاربران و پرسنل
ثبت سفارش مشتری و صدور فاکتور فروش در کمترین زمان ممکن
امکان ثبت سفارش چند مشتری به صورت همزمان
اتصال به کارت‌خوان بانکی و ارسال مبلغ فاکتور به شکل اتومات
امکان مدیریت چک‌های پرداختی، حواله‌های بانکی، هزینه‌های جاری و…
امکان اتصال نرم‌افزار به ترازو برای فروش محصولات وزنی
مدیریت امور مالی و حسابداری مانند صورت سودوزیان، ترازنامه، موجودی انبار و
نقش نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی در مدیریت فروشگاه
زمانی که بارکد موجود در محصول اسکن می‌شود، اطلاعات مربوط به مبلغ قبض، مالیات، تعداد، نام محصول و… ثبت می‌شود. بنابراین فرد نیازی به ثبت اطلاعات به شکل دستی ندارد. در نهایت صورتحساب نهایی ثبت و از ثبت قبض جدید جلوگیری می‌شود.
مدیریت موجودی از دیگر ویژگی‌های قابل تأمل نرم‌افزار حسابداری است. این نرم‌افزار تمام اطلاعات موجودی فروشگاه را نشان می‌دهد. این موجودی در زمان واقعی ارائه می‌شود (به روز می‌گردد).
اطلاع از وضعیت موجودی کالا در فروشگاه‌ها اهمیت زیادی دارد. در صورت کم شدن اقلام، کاربر می‌تواند از موجودی اطلاع پیدا کند و برای سفارش جدید اقلام اقدام نماید.
امکانات یک نرم‌افزار فروشگاهی خوب
نرم‌افزار فروشگاهی مناسب کاربری آسانی دارد و با گرافیک مناسبی طراحی شده است.
داشبورد کامل و مجهزی برای دسترسی آسان و سریع به بخش‌های مختلف فروشگاه دارد.
هر سازمان و ارگانی تمایل دارد نرم‌افزار را بر مبنای نوع نیاز، تعداد کاربران و سطح توقع خصوصی‌سازی کند. بنابراین نرم‌افزار باید قابلیت شاخصی‌سازی داشته باشد.
نرم‌افزار باید از خدمات پشتیبانی و قابلیت به‌روز رسانی برخوردار باشد.
امکان نصب ماژول‌های مختلف و توسعه و گسترش نرم‌افزار وجود داشته باشد.
یک نرم‌افزار کارآمد باید تمام فعالیت‌های ضروری برای امور مالی را پوشش دهد.
نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی باید قابلیت اتصال به سیستم‌هایی نظیر CRM را داشته باشد.
نرم‌افزار مورد استفاده باید با درجه بالایی از امنیت طراحی شود و در برابر هک مقاوم باشد.
گزارش‌گیری مربوط به امور خرید و فروش، امور مالی و… را ارائه کند.